Quick service restaurants doen erg weinig voor het welzijn van hun vleeskippen. De kipnuggets, burgers, broodjes en pizza’s die ze verkopen zijn niet bepaald diervriendelijk. Sinds 2019 beoordeelt WAP in een jaarlijks internationaal onderzoek, The Pecking Order, de grootste fastfoodketens op concrete toezeggingen, ambities en hun transparantie over het welzijn van de kippen waarvan zij het vlees serveren. World Animal Protection doet dit aan de hand van minimumnormen die geformuleerd zijn in het Better Chicken Commitment (BCC) en brengt een rangorde aan in de onderzochte bedrijven. Uitkomsten van het onderzoek maken World Animal Protection en partners publiek.
Druk opvoeren
World Animal Protection onderzocht tijdens deze, door het Barth-Misset Fonds gefinancierde ronde van The Pecking Order, twintig bedrijven. Deels ging het daarbij om grote internationale merken als McDonald’s, Burger King en KFC. Die hebben in alle landen veel vestigingen. Waar het onderzoek zich eerder beperkte tot louter fastfoodketens, breidde de organisatie haar scope nu uit met quick service restaurants. Lokale partners in onder andere Duitsland en Frankrijk droegen nationale ketens aan die landelijk bekend zijn en verbetering behoeven. Het beoogde resultaat was om de druk op bedrijven zich te committeren aan het Better Chicken Commitment op te voeren en media-aandacht te genereren voor The Pecking Order. Bij bedrijven die zich al gecommitteerd hadden, lag de nadruk op de status van de implementatie.
Grote spelers
Verschillende grote bedrijven committeerden zich naar aanleiding van The Pecking Order 2022 aan het Better Chicken Commitment: de keten Quick, een grote speler op de Franse markt met bijna 120 vestigingen door het land, L’Osteria, een pizza- en pastaketen met tientallen vestigingen in Duitsland en daarbuiten en Buffalo Grill Frankrijk, een grillrestaurant met 360 vestigingen in Europa. In 2023 volgde Vapiano Europe, een multinational met meer dan 130 restaurants in 25 landen, waarvan de meeste binnen Europa. Hiernaast hebben Burger King Italië en O'Tacos Frankrijk allebei een kippenwelzijnsbeleid gepubliceerd.
Eerste contact
Deze grote koerswijzigingen betekenen een welzijnsverbetering voor naar schatting miljoenen kippen. Bij veel bedrijven waar eerder geen contact mee te krijgen was, leidde hun ranking in The Pecking Order tot een eerste contact. World Animal Protection blijft al het mogelijke doen om het leven van kippen te verbeteren en blijft de fastfoodketens op de voet volgen.
Meer weten? Zie het laatste rapport van The Pecking Order (eind 2023): Rapport: Europese fastfoodbedrijven moeten kippenwelzijn verbeteren (worldanimalprotection.nl)